نگرشی بر وضعیت بانک های خصوصی در افغانستان
سیاوش سیاوش

رشدو توسعه فعالیت های سکتور خصوصی به منظور خوکفایی اقتصاد همگانی در افغانستان، از نیازمندی های اساسی است؛ اما این فعالیت ها زمانی می تواند اثر گذار باشد که بتواند اقتصاد جمعی شهروندان را بلند ببرد و راه های گسترده تر توسعه ی اقتصادی را فراهم کند.

 

یکی از روش هایی که در آغاز به منظور توسعه فعالیت های اقتصادی وسرمایه گذاری های بهتر در افغانستان شکل گرفت، ایجاد بانک های خصوصی بود؛اما با تاسف که از این فرصت هدفمند، برخی از بانک ها ،استفاده های نامشروعی انجام دادند وزیرنام برنامه های "افسونگرانه" وبه ظاهر جذاب، یک تنه به غارت گری وچپاول جیب های مردم پرداختند وبه تعبیر معروف : گرفتند وخوردند وبردند".

 

با آن که هدف اساسی از ایجاد بانک های خصوصی در افغانستان، هدف پسندیده ونیکویی است؛ اما شیوه ی استفاده ی نامشروع ازآن از چالش های عمده یی است که فرا راه کار بانکداری خصوصی در افغانستان وجود دارد.

 

از چالش های دیگری که در زمینه ی کاربانکداری خصوصی در افغانستان به ملاحظه می رسد،نداشتن پشتوانه ی مالی نا مطمین ویا ضمانت مادی کم وغیر معیاری است. این خطر زمانی دست وپا گیر می شود که احتمال انقراض بانک که متشکل از سپرده های پولی مردم است، محسوس باشد.

 

با آن که بانک مرکزی در افغانستان، معیارهایی را به لحاظ رسمی به خاطر دادن ضمانت پولی به منظور ارایه مجوز بانکی دارد؛ اما تاجایی که اسناد وشواهد دست داشته وجود دارد، برخی از بانک ها باترفند، پولی هایی را از وجوه مادی دیگران به بانک مرکزی به صورت تضمین گذاشته اند وازآن به عنوان ضمانت بانکی خودشان استفاده کرده اند؛ درحالی که در واقع این سرمایه ی اصلی موسس وصاحب امتیاز(ویاشرکای) بانک نیست.

 

ازسوی دیگربرخی ها باتوجه به میزان شناختی که بارده های کلان دولت ومقام های رسمی دارند، مجوزایجاد بانک را به دست آورده اند و یا هم درکمپاین های انتخاباتی از فرد قدرتمندی به خاطر فعالیت نامشروع اقتصادی، حمایت کرده اند.

 

اما در کنار این نابه سامانی ها، هستند بانک هایی مانند: غضنفر بانک ، میوند بانک وبانک بین الملی افغانستان که ازبدو ایجاد تا اکنون، باشفافیت کامل وباعرضه ی خدمات سهل ومدرن بانکی، فعالیت انجام داده اند.

از شمار این سه بانک مطرح در افغانستان، "غضنفر" بانک به عنوان نخستین بانک در زمینه ی بانکداری اسلامی، فعالیت های موثر وهنجارمندی را انجام داده است؛ زیرا به نقل از نشریه ی "اسلامیک اکونومی" چاپ "بحرین" : "باوصف فعالیت های تازه ی غضنفر بانک در عرصه ی بانکداری خصوصی در افغانستان این بانک توانسته است موفقیت های گسترده را در زمینه ی فعالیت بانکداری اسلامی (پدیده یی که هنوز در این کشورتجربه دقیق نشده ) به دست آورد".

 

غضنفر بانک"بخشی ازنهاد" غضنفر گروپ" است که افزون برکابل، چندین نماینده گی درداخل وخارج از کشور دارد و فعالیت های آن در چارچوب مسایل اقتصادی بسیار محسوس است.


May 18th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي